Madonna, her albümünde kendini
yenileyen, farklı tarzlar deneyen, hep değişim içinde bir şarkıcı. Son
albümünün üzerinden epey bir vakit geçmişti ki Madonna yeni albümü ve dünya
turnesini hayranlarına duyurdu. Heyecanla beklenen albüm acaba Madonna
hayranlarınca nasıl değerlendirilecekti?
01 - Girl Gone Wild (10/10)
Parça, Madonna’nın 1989 yılında
yayınlanan “Like a Prayer” albümündeki “Act Of Contrition” adlı şarkının
başlangıç mısralarıyla başlıyor. Madonna burada dua eder gibi cümlelerini
sıralıyor. Konuşulan kısımlardan sonra son derece hareketli bir müzik giriyor. Sözlerde
eski Madonna parçalarına referanslar da bulunmakta. Vokallerdeki his vuruşlarla
birleşerek ortaya güzel bir dans parçası çıkarmış. Albümün ikinci single’ı
olarak yayınlanan parça, birçok iyi eleştiri aldı.
02 - Gang Bang (6/10)
Hızlı bir dub ile başlayan
parçada Madonna daha çok konuşur gibi cümlelerini sıralamaya başlıyor. Arka
plandaki efektler giderek artarken, intikam arzusu anlatılıyor. Vokaller
genelde arkaplanda ve pes olarak kullanılmış. Şarkıdaki gizemli hava parça
ilerledikçe dağılıyor. Ancak kopuş noktasından sonra agresifleşen ritimler,
sert vokallerle birleşiyor. Son kısımda Madonna sadece dub üzerinde intikam
cümlelerini tek tek söylüyor.
03 - I’m Addicted (8/10)
Enteresan efektlerle başlayan
parça Madonna vokalleriyle beraber yükselişe geçerek ilerliyor. Son derece
kalabalık bir arkaplan üzerinde kurulu şarkı nakarata ulaştığında doruk
noktasına da çıkmış oluyor. Yer yer
mevcut olan ses efektleri, elektronik müzikle uyum sağlamış. Köprü kısmında
biraz sakinleşen parça, hemen ardından tekrar atağa geçiyor. Koyu dublar
içerisinde ilerleyen parça, trans haline girdikten sonra MDNA tekrarlarıyla
sona eriyor.
Albümün üçüncü single’ı olarak
seçilen şarkının daha ortakarar bir yapısı var. Eskimiş yapısı ve klişe sözleri
nedeniyle birçok hayran tarafından sevilmemekte. Ses efektleri bu şarkıda da
kullanılmış. Şarkının tek güçlü bölümünün orta kısımdaki köprü olduğunu
düşünüyorum. Onun dışında nakaratta aynı cümlenin tekrar edilip durması biraz
sinir bozucu.
05 - Give Me All Your Luvin’
feat. Nicki Minaj & M.I.A (10/10)
Albümün çıkış parçası, sev ya da
nefret et havasında olduğunu düşünüyorum. Başlangıcından itibaren çok akılda
kalıcı ve akıcı bir yapıya sahip. Amigo kız sloganına benzer bölümleri,
Superbowl performansı, dünya turnesi ve video klibinde de yerinde
canlandırılmış. Özellikle verse kısımlarındaki enstrümentasyon keygen
müziklerine benzetilse de sözlerle beraber rahatsız edici gelmiyor. Köprü ardından
gelen Nicki Minaj ve M.I.A.’nın rap kısımları çabucak bitiveriyor. Ucuz ve
basit yapıda olmasına rağmen favori olabiliyor.
06 - Some Girls (5/10)
Albümün fillerlarından biri.
Anlamsız efektler ve garip bir müzikle başlayan parça ilerledikçe biraz daha
rayına oturuyor. Yine de Confessions havası hissediliyor. Ancak müzikal anlamda
pek bir etkiye sahip değil. Albümün zayıf şarkılarından.
Madonna’nın, kızı Lourdes için
yazdığı şarkıda, kızı da nakaratta geri vokal yapmakta. Sözlerinde hayranlığını
mütevazi bir şekilde dile getirirken, şarkı boyunca “Uuu la la” cümlesini çok
duyuyoruz. Birkaç “ünlü” isim sayılarak, Lourdes’in de Madonna’nın süperstarı
olduğu anlatılıyor. Albüm parçaları arasında kesinlikle bu yönleriyle öne
çıkmakta. Çünkü bu albüm çok daha fazla kişisel öğeler barındırmakta. Eğer
yayınlanırsa listelerdeki başarısı ne olur bilinmez ancak bu şarkı için
Madonna’nın listesinde yukarılarda olduğunu söyleyebiliriz.
08 - I Don’t Give A feat. Nicki
Minaj (10/10)
Opera nidalarıyla başlayan parça,
hızlı hızlı ilerleyen cümlelerle devam ediyor. Nakarata geldiğimizde biraz daha
melodiye giren sözler son derece açık bir şekilde Madonna’nın Guy Ritchie ile
olan evliliğinden bahsediyor. Nicki Minaj’ın bu sefer daha uzun olan rap kısmı,
şarkıyla çok iyi bir şekilde uyum sağlamış. Şarkı sonunda söylediği “There’s
only one queen and that’s Madonna, bitch!” cümlesi konserde hayran t-shirtleri
üzerine yerleşmişti bile. Bitiş kısmı da opera tadında vokallerin yükselmesi ve
sertleşen enstrümanlar ile oluyor.
09 - I’m A Sinner (7/10)
Sound olarak “Music” albümü
parçalarına benzemesinin nedeni, Madonna’nın bu albümde William Orbit’le
çalışması olarak söylenebilir. Ortalama bir pop parçası ve sözlere sahip şarkı
adından da anlaşılabileceği üzere dinsel öğeler de içermekte. Canlı
performansda daha çok öne çıkan bir parça olduğunu söyleyebilirim.
Farklı enstrüman seçimleri ile
dikkatleri çeken parça, albümde iki versiyonu ile bulunuyor. İlk versiyon
elektronik altyapı ve ses efektlerine sahip. Nakarata geçmeden önceki kısmın en
fazla akılda kalan kısım olduğunu düşünüyorum. “Aşkını bende harca” temasına
sahip sözleriyle farklı bir kavram oluşturulmuş.
11 - Masterpiece (10/10)
Madonna’nın ödüllü parçası,
başlar başlamaz hemen sözlere giriyor. Orta tempodaki havası, şarkı boyunca
devam ederken sözleriyle de yorucu olmuyor. Madonna’nın yumuşak vokalleri akıcı
bir şekilde kullanılmış. Nakarat vurucu olarak düşünülmüş ve şarkının üzerine
kurulu olduğu “Şaheser” teması da beğenilen kişiyle güzel bir şekilde
özdeşleştirilmiş.
12 - Falling Free (5/10)
Sofistike altyapısı ile bir
William Orbit çalışması daha. Arkaplandaki kendiliğinden ilerleyen müzik
içerisinde sözler alalade yerleştirilmiş gibi duruyor. Albümdeki parçalardan
farklı bir yerde olmasına rağmen bana pek iç açıcı gelmeyen bu parçayı hiç
sevemedim. Karışık düzeni biraz yorucu ve belki biraz daha sade bir havada
olsaydı yavaş soundu ile değerlendirilebilirdi. Şarkı biterken Madonna da
temposunu yavaşlatarak şarkıyı kapatıyor.
13 - Beautiful Killer (6/10)
Orta tempo ile başlayan şarkıda
yine William Orbit havası hissediliyor. Nedense bu şarkıda 2000’lerin soundu
varmış gibi geliyor. Klasik Madonna parçalarına pek benzemiyor. Filler olmaktan
son anda kurtarılmış gibi dursa da çok da fazla öne çıkan bir özelliği yok.
14 - I Fucked Up (5/10)
Yavaş temposu ile bir çeşit
itiraf şarkısı. Aşırı kişisel sözleri olması dışında müzikal anlamda pek bir
değeri olmayan filler olarak değerlendirilebilir. Orta kısımlarında temposunun
hızlandığı ve şarkının garip bir koşturmacaya dönüştüğü bölümler sonra yerini
tekrar nakarata bırakıyor. Hafifleyerek azalan müzik ile şarkı sona eriyor.
15 - B-Day Song feat. M.I.A
(5/10)
Madonna’nın doğumgünü sahibinin
ağzından söylediği şarkıda kendisine M.I.A. eşlik ediyor. Ancak maalesef bu
katılım bile şarkıyı kurtarmaya yetmemiş. Rap kısmı da dahil şarkının varoluş
amacı anlaşılamıyor. Birşeyler eksik. “Superstar” şarkısıyla benzer ancak daha hızlı
bir altyapıya sahip. Madonna için fazla ucuz olmuş sanki.
16 - Best Friend (10/10)
Albümün hiç şüphesiz en kişisel
şarkılarından birisi. Arkaplanda dolaşan efekt üzerinde acımasız gerçeklerden
bahseden sözler nakarata geldiğinde ürkütücü hava bir an için kayboluyor.
Nakarattaki melodinin 90’ların meşhur şarkısı “Somebody Else’s Lover”
parçasının nakaratına çok benzediği fark ediliyor. Elektronik altyapısı
içerisinde yavaş yavaş ilerleyen şarkı kesinlikle albümün öne çıkanlarından.
Sonundaki vokal şarkının ruhunu
anlatmaya yetiyor.
17 - Give Me All Your Luvin'
feat. LMFAO & Nicki Minaj (Party Rock Remix) (5/10)
Orjinaline göre biraz daha yavaş
vokallere sahip parçada LMFAO katkısı kullanılmış. Enstrümantal kısımlarının
tamamen değiştirildiği remixte verse’ler devre dışı bırakılmış. Nicki Minaj rap
kısmından sonra LMFAO rap’i yer alıyor. Madonna sözlerinin ardından tekrar
LMFAO sahneye çıkmakta. Çok başarılı bir remix olduğunu söyleyemeyeceğim.
18 - Love Spent (Acoustic) (7/10)
18 - Love Spent (Acoustic) (7/10)
Aynı parçanın akustik versiyonu,
şarkının melodisi daha fazla ön plana çıkarmış. Hafif gitarlar eşliğinde yine
efektli vokaller ile devam eden parça farklı bir şarkıya dönüşmüş sanki. Bu
haliyle biraz daha samimi bir havaya sahip olduğu söylenebilir.
Albüme genel olarak bakıldığında,
klasikleşmiş bazı Madonna albümleri gibi hit ardına hit barındırmıyor. Kendi
içerisinde birkaç başarılı parçaya rağmen içerdiği birçok filler nedeniyle
hayranları arasında pek ilgi görmeyen albüm, yayınlanmasının ardından çok fazla
başarı göremeden listelerden düştü.
(7/10)
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder